FAVE_DISH

 
Jag brukar ju aldrig lägga upp saker som jag faktiskt älskar att hålla på med såsom att laga mat. Jag har alltid haft en förkärlek för att använda färska råvaror och äter mest sallader och fisk. Jag tycker det är kul att hålla på med färg när jag lagar mat så idag ska jag visa er hur ni tillagar min favoriträtt. Den heter Ceviché och är från Perus djungel. Jag använder mig av Kolja eller torsk (helst kolja nu i tider som denna). Så om ni vill impa på mig så får ni slänga ihop en Ceviché och ett glas vitt!
 
 
Första steget är att hitta ett kilo kolja/torsk och hacka fisken i fina små bitar (1cm). Sedan pressar du ner 7 citroner och 2 lime tillsammans med lite färsk ingefära i skålen med fisken och häll i 2 msk salt. Täck över den med plastfolie och ställ den sedan i kylskåpet över natten. Se till att röra om den 2-3 gånger under processen.
 
Såhär ska den se ut dagen efter. Fisken ska vara vit rakt igenom och salta 1 tsk då fisken kanske sugt upp all salt under natten.
 
 
Hacka sedan färsk persilja eller koriander.
 
 
Häll sedan Persiljan/koriandern i skålen och blanda ihop den med fisken.
 
 
Som all latinamerikansk mat så ska den vara lite kryddig. Så köp röd peppar 2-3 stycken. Rensa bort känorna (annars blir det för starkt).
 
 
Hacka chillin fint, akta med att ta dig i ansiktet!
 
 
Häll sedan in chillini skålen och rör om. Titta så fint det blir! Lägg sedan över plasten på skålen igen och vänta tills middagsdags!
 
 
Innan du serverar Cevichén så ska du ha i rödlök, 3-4 stycken. Hacka dom i bågar!
 
 
Jag gillar när löken är mildare än vanligt så jag brukar tvätta den efter jag hackat den.
 
 
När det är dags att servera häller du i löken i skålen.
 
 
Det ska se ut såhär efter en omrörning!
 
 
Cevichén serveras vanligtvis med potatis/sötpotatis och ett salladsblad.
 
 
Och voilá så har du den godaste rätten ever. Serveras helst med torrt vittvin!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0